„Regényes” heti könyvajánló - Olvasóink ajánlották (archiválva 2023.09.06.)

„Regényes” heti könyvajánló

Időpont: 2023. július 31-augusztus 6. hétfő-vasárnap
Helyszín: online program - Wekerlei Könyvtár honlapja és Facebook oldala
Ajánlott korosztály: 18-99 éves korig

Könnyed regényt keres, netán olyan olvasmányt, mely maradandó élményt nyújt? Ajánlatunkban garantáltan megtalálja az ízlésének legmegfelelőbbet.
Érdekes könyvek, izgalmas nyári olvasmányok, „regényes” könyvajánlók egy héten át a Wekerlei Könyvtár honlapján és Facebook oldalán.

 

ALESSANDRO BARICCO: MR. GWYN

 

Baricco Mr. Gwynje különleges regény, 230 oldal, egy szuszra olvasható abszurd gyönyörűség.

A Mr. Gwyn a címszereplőről, egy mérsékelten sikeres regényíróról szól, aki a környezete számára egészen váratlanul a visszavonulás mellett dönt. Mi vezetett erre a döntésre? S vajon mit kezd egy született történetmesélő könyvírás nélkül? A kérdésekre adott bariccói válaszok túlmutatnak az írói lét és az életközepi válság rejtelmein, az emberi lélek portréjának megalkotásába is beavatást kapunk.

A regény főhőse, Mr. Gwyn, egy mérsékelten sikeres regényíró egy nap úgy dönt, nem ír többet. Mi vezetett erre a döntésre? S vajon mit kezd egy született történetmesélő könyvírás nélkül? A kérdésekre adott bariccói válaszok túlmutatnak az írói lét és az életközepi válság rejtelmein, az emberi lélek portréjának megalkotásába is beavatást kapunk.

Portrék készítésébe kezd, úgy, hogy eleinte maga sem tudja, milyen keretek között, milyen formában jönnek majd létre ezek a „képek”. Egy világos csak számára: olyan művet szeretne létrehozni, amelynek alanya valóban ráismer magára, és összetalálkozik magával úgy, ahogy addig soha.

Íme egy rövid idézet a regényből – az a jelenet, amikor az első elkészült portrét kézhez kapja a „modellt ülő” Rebecca:

„Rebecca lassan olvasott, valami szelíd koncentrálással, és Jasper Gwyn ezt igazán méltányolta. Egész idő alatt azonos kifejezés ült a lány arcán: egy halvány, mozdulatlan mosoly. Amikor egy lap elolvasását befejezte, a többi alá csúsztatta. De előtte egy pillanatig, miközben már a következő lap első sorait kezdte olvasni, még habozott vele. Amikor a végére ért, csak ült némán, kezében a portréval, s tekintetét a parkra emelte. Anélkül, hogy mondott volna valamit, visszafordult a lapokhoz, és hol itt, hol ott beleolvasva újra végigfutotta őket. Néha összeszorította a száját, mintha valami megszúrta vagy megérintette volna. […]

– Hogy csinálta? – kérdezte. Szemében könny csillogott.” (143-144. o.)

 

MICHEL HOUELLEBECQ: A TÉRKÉP ÉS A TÁJ

A nagy sikerű Elemi részecskék szerzőjének új regénye a művészet, a pénz és az elérhetetlen szeretet meséje. A regény Jed Martin, a Franciaország turisztikai térképeiről készített fotóival egyszeriben világhíressé váló képzőművész életét meséli el: tétova szerelmi próbálkozásait, építész apjával való nehézkes kapcsolatát, küzdelmeit a művészettel és a művészeti iparral. Jed élete akkor vesz különös fordulatot, mikor találkozik az Írországban visszavonultan élő Michel Houellebecq-kel, majd akinek brutális meggyilkolása kapcsán egy rendőrségi nyomozásban is részt kell vennie. A könyv tavaly megkapta Franciaország legrangosabb irodalmi kitüntetésének számító Goncourt-díjat. 

A térkép és a táj különbözik Houellebecq előző regényeitől, ezt sokkal letisztultabb, klasszikusabb stílusban írta. Könnyen követhető, szép, nyugodt mondatok vannak benne; ahogy az író jellemezte regényét „ebben nincsenek olyan bonyolult témák, mint például az Elemi részecskék tudományos része volt. Ez a kevésbé erőszakos témaválasztásból fakad, az én írásmódom igazán nem változott.” Az 1958-ban született Michel Houellebecq első regénye 1994-es megjelenésekor még félénk és depressziós fiatalemberként, de igazi provokátorként robbant be a francia közéletbe: a „reménytelenség professzorának” is nevezték a modern ember abszolút magányosságát, valamint érzelmi és szexuális nyomorát klinikai pontossággal bemutató írót. Houellebecq könyveit eddig több mint negyven nyelvre fordították le, regényeiből világszerte 3 milliónál is több fogyott.  2001-ben A csúcson című művéért iszlámellenességgel is megvádolták. Már 1998 óta, az Elemi részecskék –  amelyből nagy sikerű film készült 2006-ban – megjelenésekor is felmerült a neve a Goncourt-díjra esélyes írók között. Az Egy sziget lehetősége is erős figyelmet kapott mind a kritikusok mind az olvasók részéről.

 

ROBERTO BOLAÑO: 2666  

Roberto ​Bolaño generációjának legbámulatosabb spanyol nyelvű regényírója, a 2666 pedig a chilei szerző vitathatatlan mesterműve, amely a korai halála utáni évben, 2004-ben jelent meg, és máig a 21. századi világirodalom talán legnagyobb hatású regénye.

Kiadójától azt kérte, hogy válasszák szét a könyv 5 fejezetét, és egyenként adják ki halála után, mert úgy sokkal többet kereshetnek vele. Bár lehet a részek között kapcsolódásokat felfedezni, és valamennyire összeér az eleje és a vége, az egyes fejezetek tényleg megállnának a saját lábukon is. Hogy ez akkor is így maradt volna, ha Bolano nem ír versenyt a halállal, és nem az özvegye jogdíjára gondol közben, azt senki sem tudja. Bolano egy sort se mutatott meg senkinek a könyvből, amíg élt. Azt sem árulta el, hogy miért ez lett a címe, tele van találgatással az internet.

Végül a család és a kiadója úgy döntött, hogy egyben adják ki az egészet, ahogy azt Bolano eredetileg tervezte. Állítólag egy kicsit javítgattak bele, legalább a hibásnak tűnő mondatokat helyre rakták. 

A 2666 óriási siker lett. A Time 2008-ban az év regényének választotta, és megkapta az amerikai irodalmi kritikusok nagydíját, 2005-ben a legjobb spanyol nyelvű könyv díját kapta meg, és nevezték tekintélyes irodalmi lapokban már a 21. század első korszakos művének, a jelentőségét a Száz év magányhoz hasonlították, miszerint latin-amerikai szerző utoljára akkor írt ekkorát.

Az első rész hősei rajongó irodalomprofesszorok, akik a szexbe és a műelemzésbe egészen bizarr módon bonyolódnak bele. A második egy kétségbeesett filozófus hadakozása a szellemekkel, akik között a néhai apja, a volt felesége és a nagyon is élő lánya is felsorakozik, ez a leginkább lírai fejezet. A harmadik arról szól, hogy egy New York-i újságírót, akinek soha semmi köze nem volt a sporthoz, elküldenek Mexikóba riportot írni egy bokszmeccsről. Ebben a fejezetben van egy pont, amikor akkorát néz az olvasó, mint borjú az új kapura, Bolano itt szó szerint játszik az olvasókkal. A negyedik rész arról szól, hogy hosszú éveken át szinte minden héten megerőszakolnak és megölnek egy nőt vagy kislányt egy sivatagi városban, és valaki összevizeli a templomokat is. Az ötödik egy német író életéről szól, végigkísérjük a 20. századon, különös hangsúllyal a második világháborúra, és az utána következő néhány évre.

Bolano úgy ír néha, mint egy költő. Elképesztő tájleírásokat és álmokat taglal csodálatos képekkel, amiken gondolkodni kell. Máskor meg könnyű kalandregénynek tűnik sodró lendületű elbeszélése, és gondolkodás helyett izgul az olvasó. Van, amikor végelláthatatlannak tűnő felsorolásokba kezd. Előfordul, hogy pornóvá vagy horrorrá fajul egy bekezdés.

A történetei és a szereplői sokszor messzire visznek a történet gerincétől, zsákutcák, egymásba nyíló rejtekajtók, amelyek a fősodor szempontjából nem vezetnek sehova. Ezzel a módszerrel a fél világot belezsúfolja az általában egyetlen hősre koncentráló elbeszélésekbe, és bátrabban ugrálhat korszakok és országok között, mint ami egyetlen hős esetében reális volna.

 

MÁRAI SÁNDOR: VENDÉGJÁTÉK BOLZANÓBAN

Márai regénye igazi stílusbravúr, és ahogy azt a szerzőtől megszokhattuk, az emberi élet rejtelmeit kutatja. Ahogy az előszóban írja: ”Mentségem annyi, hogy hősöm élettörténetéből engem nem a regényes történet érdekelt, hanem a regényes jellem.” A regény Casanova-történet, főhőse az ismert csábító, Márai Casanovája azonban nem igazi kalandor, hiszen ez a regény nem a kalandról, hanem a kutatásról szól. A szerző ebben a művében is az emberi természetet kutatja, a szerelem természetét, azt, hogy milyen élet az, amely erre az érzelemre építkezik.

Úgy tűnik, Márainak egyik visszatérő motívuma az, amikor két férfi, akiknek közük van egymáshoz, egy éjszaka találkoznak, beszélgetnek, az egyik sokat beszél, rengeteget, a másik meg néha-néha közbeszól. A gyertyák csonkig égnek nagyjából csak ennyi. A Válás Budán vége szintén. De valahogy mindig egyed

Ebben a könyvben nem a történések a fontosak, hanem a hosszú monológok, gondolatok, párbeszédek. A cselekmény pár mondatban elmesélhető, nem is az a fontos, hanem mindaz, ami a szereplőkben lejátszódik. Az író fantasztikus stílusának köszönhetően nem vált unalmassá, hanem magával ragadt az első mondatoktól kezdve. A könyv valójában egy monológ: monológ a szerelemről, a boldogságról és boldogtalanságról, életről és halálról.

 

MARÍA DUEÑAS: ÖLTÉSEK KÖZT AZ IDŐ

Nemzetközi sikerkönyv egy látszólag hétköznapi asszonyról, aki tehetségét és bátorságát arra használja fel, hogy elismert divattervezővé, majd a második világháború alatt a szövetségesek titkos ügynökévé küzdje föl magát.

Az európai bestsellernek számító Öltések közt az idő azok közé a ritka, gazdag szövetű regények közé tartozik, amelyek az utolsó oldalig fogva tartják az olvasót.

Regényében sikerült aprólékosan kidolgozott karaktereket megjelentetnie, és emellett a két világháború közötti spanyol történelmet is bravúrosan bemutatnia. Mindezt úgy, hogy teljesen magával ragadja az olvasót, közben lenyűgözve figyeli a történet fiatal főhősnőjét, akinek elszántsága, lelki ereje és viselkedése visszavonhatatlanul megváltoztatja mások és a saját sorsát is.

Az ifjúság és a felnőttkor között…

Sira Quiroga tizenkét éves korában annak a stúdiónak a padlóját söprögeti, ahol egyedülálló édesanyja varrónőként dolgozik. Tizennégy évesen csöndesen megkezdi tanoncidejét. Huszonéves korára kitanulja a szakma csínját-bínját, és eljegyzi magát egy szerény kormánytisztviselővel. De minden megváltozik, amikor két karizmatikus férfi robban be váratlanul takarosan eltervezett életébe: egy vonzó kereskedelmi ügynök és az apa, akit még sosem látott.

Háború és béke között…

A Madridban készülődő spanyol polgárháború árnyékában Sira elhagyja édesanyját és vőlegényét, és hirtelen felindulásból jóképű szeretőjével Marokkóba utazik. Ott azonban nemsokára egy fillér nélkül magára marad összetört szívvel egy egzotikus országban. A kontinensen egyre súlyosbodó politikai helyzet miatt ott rekedt európaiak különös gyülekezetében Sira feltalálja magát, és az egyetlen olyan képességéhez folyamodik, amely megmentheti őt: a gyönyörű ruhakreációk iránti tehetségéhez.

Szerelem és kötelesség között…

Miközben Anglia, Németország és a többi nagyhatalom belesodródik a második világháború irtózatos konfliktusába, Sirát meggyőzik, hogy térjen vissza Madridba, ahol új személyazonosságot vesz fel, hogy karrierje legveszedelmesebb vállalkozásába fogjon. A náci tisztségviselők feleségeiből álló, mohó klienskör vezető divattervezője belekeveredik a kémkedés és a politikai konspiráció szerelemmel, intrikával és árulással teli, félhomályos világába.

María Dueñas Vinuesa 1964-ben született Puertollanóban, Spanyolországban. Az angol nyelv és irodalom professzora a Murcia Egyetemen, de Észak-Amerika különböző egyetemein is dolgozott.

2009-ben került reflektorfénybe Öltések közt az idő című regényével, melyből televíziós sorozat is készült és 25 nyelvre fordították le.

 

KAREN BLIXEN: BABETTE LAKOMÁJA

Berlevaag falucskában, csak a házak színesek, sárgák-zöldek-pirosak, az emberek szürkék és sótlanak. Annyira íztelen az életük, hogy aki először olvassa, a címben reménykedve, alig várja Babette főztjét. A narrátor által megismerjük a falu korábbi életét, ahol az időközben elhunyt lelkész egy lelkes vallási közösséget alapított, amelyben egyetértés, hit, szeretet uralkodott. A pap leányai is ennek szentelték életüket, lemondva a más utat kínáló lehetőségekről. 

Az alapötletben még semmi rendkívüli nincs: egy átlagosnál puritánabb közösség életét figyelhetjük meg belülről, egészen a csúcspontig, ami nem más, mint a címben említett lakoma.  Ez a szó ugyebár jelentésénél fogva arra utal: itt a hétköznapoktól eltérő, rendkívüli esemény történik, melynek során nem csirkés szendvics kerül az asztalra, hanem sokfogásos ünnepi étek, ami egyszerre varázsolja el a lelket és a gyomrot.

Blixen meséiben sosincs semmi rendkívüli vagy harsogó, tolakodó mondanivaló. Szinte észrevétlenül nyitja ki a bezárt ajtókat és mutatja meg a Márta-i szolgálatot a Máriák között, a lényeget, ami az irgalmassághoz, a megbocsátáshoz és a megélhető – megtalálható földi örömökhöz vezet. Ízessé, és ezáltal fogyaszthatóvá változtatja azt az el/bezárkózott életet, amiben semmi sem történik látványosan, mégis tudjuk, hogy mindenki megmozdul majd és életre kel benne.

Karen Blixen-Finecke dán bárónő rendkívüli életét Sydney Pollack Távol Afrikától c. Oscar-díjas filmjéből ismerheti a magyar közönség. A film sikere után világszerte felébredt az érdeklődés az írónő különleges atmoszférájú elbeszélései iránt. Újra kiadták könyveit és újabb filmeket is készítettek műveiből. A Babette lakomájá-ból a dán-francia Gabriel Axel forgatott ugyancsak Oscar-díjas filmet. Karen Blixent nem csak híres írónőként, hanem híres ínyencként és szakácsművészként is ismerték szerte a világon. Ebben az elbeszélésében e szenvedélyének is hódol. Egy varázslatos hangulatú, pazar vacsorát „tálal” elénk mesterien keverve a puritán norvég falucska és a legkifinomultabb ízlésű Párizs rafinált ízeit és hangulatát.

 

NÁRAY TAMÁS: AZ UTOLSÓ REGGEL PÁRIZSBAN

Az itthon és külföldön elismert divattervező, Náray Tamás önéletrajzi ihletésű könyve most új kiadásban lát napvilágot.

Milyen ​hosszú az út a szocialista Magyarország szürkeségéből Párizsba, a fény és a divat városába? És vajon lehetséges-e, érdemes-e visszafelé is megtenni ezt az utat? Hogyan lesz egy furcsa, akaratos kisfiúból egy nemzetközileg jegyzett divatmárka tervezője, és hogyan tudja megtartani és megvalósítani sajátos személyiségét egy olyan rendszerben, ahol a konformizmus és az igazodás fontosabb és jövedelmezőbb, mint az egyéniség és a kreativitás? Az itthon és külföldön egyaránt híres és elismert divattervező, Náray Tamás önéletrajzi ihletésű regényének első részében ezekre a kérdésekre keresi a válaszokat főhőse, Dárnay Dávid történetén keresztül. Megismerjük a főhős nem mindennapi családtagjanak sorsát és személyiségét, Dávid gyermekkorát, első szerelmeit és első tapogatózásait is a művészet irányába, melyhez aztán csak jóval később, váratlan fordulatok és szerencsés véletlenek után sikerül visszatérnie, míg végül rátalál igazi hivatására és küldetésére. De Párizs csupán a kezdet, ahol egy még nagyobb, még izgalmasabb történet veszi kezdetét… Ez egy olyan regény, ami jól példázza, hogy mit is jelent az igaz történet alapján. Náray Tamás nem önéletrajzi regényt írt, de sok elemet felhasznált a saját életéből és beleépítette Dávid történetébe. Így magáról is sok mindent elmond, ugyanakkor nem róla szól ez a szórakoztató regény.

A történet két nagy részre bomlik és érdemes is két részre szedni, mert nagyon más a kettő hangulata és a története is. Az első inkább családtörténet, amiben elhelyezi Dávid gyerekkorát és ifjú éveit. Több generáció sorsa elevenedik meg, és vezet el egészen a fiúig. Közben látjuk a társadalmi változásokat és azt is, ezeket hogyan élik meg és túl a felmenők. Dávid személye, szenvedélyei mind mélyen gyökereznek a család történetében, a rokonokban, ezzel is hangsúlyozva, hogy mennyire meghatároz minket, honnan jövünk és milyen örökséget kaptunk. .A regény második része a szakmai rész, Dávid karriertörténete. Itt az van felépítve, hogy Dávid mennyire jó abban, amit csinál, és milyen szenvedéllyel dolgozik. A divat, a profizmus történetei ezek. Mellette egy érzékeny ember portréja is, aki hatalmas szeretettel fordul az állataihoz és meglepően szerény minden sikere ellenére.

Náray könyve egyszerre lenyűgöző karriertörténet, fejlődési regény és egy különleges család különleges gyermekének portréja, aki a legkilátástalanabbnak tűnő helyzetekben is mindig mert és tudott önmaga lenni.

Fotó: https://pixabay.com/hu/photos/k%C3%B6nyvek-olvas-pihenjen-r%C3%A9t-3443997/
 

WEKERLEI KÖNYVTÁR
Cím: 1192 Budapest, Kós Károly tér 9.
Telefon: +36/1/282-9634
E-mail: konyvtar@kmo.kispest.hu; wekerlei.konyvtar@gmail.com
Honlap: https://www.kmo.hu/; https://uj.konyvtar.kispest.hu/
Facebook: https://www.facebook.com/wekerleikonyvtar
A Wekerlei Könyvtár a KMO Művelődési Központ és Könyvtár tagintézménye.

Kapcsolódó programok

Szikrázó napsütés, árnyas fák, hívogató Kós Károly tér Wekerlén -  Nyári Wekerle fotókon egy héten át

Szikrázó napsütés, árnyas fák, hívogató Kós Károly tér Wekerlén - Nyári Wekerle fotókon egy héten át (archiválva 2023.09.06.)

„Próbáltál már valaha átölelni egy fát? Ölelj át egy fát, és egy napon rá fogsz jönni, hogy nem csupán te ölelted meg azt a fát, de a fa is válaszol neked: ő is átölel téged. Akkor valóban meg fogod érteni, hogy a fa nem csupán anyag, nem csak egy növényfaj a botanikai lexikonból, hanem egy ismeretlen Isten - ott zöldell, ott virágzik a kertedben, oly közel van hozzád, s téged hívogat, újra és újra téged szólít.” Osho

Bővebben
Irodalmi humor egy héten át - online vidámság

Irodalmi humor egy héten át - online vidámság (archiválva 2023.09.06.)

„A humor a bölcsek esernyője” - fogalmazott Erich Kästner, és nyugodtan hihetünk is az írónak, hiszen majd’ minden művéből árad a bölcs derű. Válogatásunkban egy héten át olvashatnak ismert írók, költők humoros műveiből.

Bővebben
2023. évi augusztus havi programok a Wekerlei Könyvtárban

2023. évi augusztus havi programok a Wekerlei Könyvtárban (archiválva 2023.09.06.)

Nyári Wekerle fotókon egy héten át; „Regényes” heti könyvajánló; Irodalmi humor egy héten át; Nyár könyvtárosszemmel - Wekerlei világjárók; Szent István király, az államalapítás és az új kenyér ünnepe; Vidám „iskolás” versek és mesék - Péntek esti mesék;

Bővebben